Breaking News

देश-दुनिया के लिए छत्तीसगढ़ में खुला राम वन गमन मार्ग : मुख्यमंत्री बघेल

रायपुर (जनसंपर्क विभाग) । भगवान राम जिस वन पथ पर चलकर मर्यादा पुरूषोत्तम कहलाए आज छत्तीसगढ़ में वह वन पथ देश-दुनिया के लिए खुल गया। मुख्यमंत्री भूपेश बघेल ने आज मां कौशल्या की नगरी चंदखुरी में राम वन गमन पर्यटन परिपथ परियोजना के प्रथम चरण का लोकार्पण किया। इस अवसर पर आयोजित तीन दिवसीय भव्य समारोह का शुभारंभ करते हुए मुख्यमंत्री श्री भूपेश बघेल ने कहा कि भगवान श्री राम का छत्तीसगढ़ से बड़ा गहरा नाता है। भगवान श्री राम हम छत्तीसगढ़ियों के जीवन और मन में रचे बसे हैं। सोते-जागते, एक-दूसरे का अभिवादन करते, सुख हो अथवा दुख हर पल हम छत्तीसगढ़िया लोग भगवान श्री राम का सुमिरन करते हैं। हम छत्तीसगढ़िया लोग, भगवान श्री राम को माता कौशल्या के राम, भांचा राम, वनवासी राम, शबरी के स्नेही और दयालु राम के रूप में जानते और मानते हैं। कार्यक्रम की अध्यक्षता लोक निर्माण, गृह एवं पर्यटन मंत्री श्री ताम्रध्वज साहू ने की।

मुख्यमंत्री भूपेश बघेल ने कहा कि भगवान श्री राम का छत्तीसगढ़ के जन जीवन, लोक संस्कृति, लोक गीत में गहरा प्रभाव देखने और सुनने को मिलता है। भगवान श्री राम ने अपने वनवास की 14 साल की अवधि में से लगभग 10 साल की अवधि छत्तीसगढ़ में व्यतीत की। माता कौशल्या से मिले संस्कार और छत्तीसगढ़ में ग्रामीणों, वनवासियों और किसानों के साथ बिताई अवधि ने उनके व्यक्तित्व को इतनी ऊंचाई दी कि भगवान श्री राम मर्यादा पुरूषोत्तम कहलाए। मुख्यमंत्री ने इस मौके पर माता कौशल्या की नगरी चंदखुरी को प्रणाम करते हुए सभी लोगों को नवरात्रि पर्व की बधाई दी। उन्होंने कहा कि आज यहां का वातावरण ऐसा लग रहा है जैसे माता कौशल्या भगवान राम को लेकर मायके चंदखुरी आई है, पूरा दृश्य मनोरम हो गया है। चंदखुरी ही नहीं पूरा छत्तीसगढ़ भगवान श्री राम का ननिहाल है। उन्होंने कहा कि भगवान श्री राम का यह प्रताप है कि छत्तीसगढ़िया लोग भांचा को राम के रूप में मानते हैं और उन्हें प्रणाम करते हैं। मुख्यमंत्री ने चंदखुरी में नवरात्रि पर्व के दौरान तीन दिन तक आयोजित होने वाले रंगारंग सांस्कृतिक एवं धार्मिक कार्यक्रमों का उल्लेख करते हुए कहा कि यहां तीन दिन तक छत्तीसगढ़ सहित राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय कलाकार स्तर के कलाकार प्रस्तुति देंगे। मुख्यमंत्री श्री भूपेश बघेल ने राम वन गमन पर्यटन परिपथ के बारे में भी विस्तार से जानकारी दी और कहा कि कोरिया जिले के सीतामढ़ी में हरचौका से लेकर सुकमा के रामाराम तक लगभग 2260 किलोमीटर का राम वन गमन पर्यटन परिपथ विकसित किया जा रहा है। मुख्यमंत्री ने कहा कि छत्तीसगढ़ की  संस्कृति हमारी पहचान है। इसको आगे बढ़ाना है। उन्होंने कहा कि छत्तीसगढ़ सरकार हर वर्ग, हर समाज के लोगों की आस्था के केन्द्रों को संरक्षित एवं संवर्धित कर रही है। उन्होंने सिरपुर स्थित पुरातात्विक बौद्ध स्थल से लेकर बस्तर अंचल में आदिवासियों की संस्कृति एवं परंपरा से जुडे़े घोटुल और देवगुड़ियों के विकास के लिए किए जा रहे प्रयासों की जानकारी दी। उन्होंने कहा कि छत्तीसगढ़ अब संस्कृति के गढ़ के रूप में अपनी पहचान बना रहा है। छत्तीसगढ़ की संस्कृति यहां की परंपरा, यहां के धार्मिक, पुरातात्विक महत्व के स्थल, पर्यटन स्थल, सरगुजा के रामगढ़ स्थित पांच हजार वर्ष पूर्व की प्राचीन नाट्यशाला को विश्व पटल पर लाने का काम हमारी सरकार कर रही है। मुख्यमंत्री ने मां बम्लेश्वरी की नगरी डोंगरगढ़ का उल्लेख करते हुए कहा कि हम धार्मिक एवं पुरातात्विक महत्व के स्थलों को सुन्दर बनाने का काम कर रहे हैं। उन्होंने कहा कि छत्तीसगढ़ में राम राज और महात्मा गांधी के सपनों को साकार करना है। यहां सुख-शांति बनाए रखना है। उन्होंने कहा कि कुछ लोग रंग में भंग डालने की कोशिश कर रहे हैं। वह कभी सफल नहीं होंगे। यह धरती भगवान श्री राम का ननिहाल और संतों की है। सहनशीलता और प्रेम की धरती है।
 लोक निर्माण, गृह एवं पर्यटन मंत्री श्री ताम्रध्वज साहू ने छत्तीसगढ़ में भगवान श्री राम के वन गमन के स्मृति को संजोने के लिए राम वन गमन पर्यटन परिपथ के विकास एवं निर्माण के लिए मुख्यमंत्री श्री भूपेश बघेल को पूरे देश के राम और रामायण से जुड़े लोगों की ओर से बधाई दी। उन्होंने कहा कि कोरोना काल के बावजूद भी छत्तीसगढ़ में जनसुविधा के रिकार्ड काम हुए हैं। राम वन गमन पर्यटन परिपथ का काम भी लगातार जारी रहा है। आज चंदखुरी स्थित माता कौशल्या मंदिर के जीर्णाेंद्धार एवं परिसर के सौंदर्यीकरण के कार्य का लोकार्पण होने जा रहा है।

 नगरीय प्रशासन मंत्री डॉ. शिव कुमार डहरिया और खाद्य और संस्कृति मंत्री श्री अमरजीत भगत ने भी कार्यक्रम को सम्बोधित किया और कहा कि भगवान श्री राम के वन गमन की स्मृतियों को अक्षुण्ण बनाए रखने के लिए राम वन गमन पर्यटन परिपथ के विकास का अद्वितीय काम छत्तीसगढ़ में हो रहा है। यह जस का काम मुख्यमंत्री श्री भूपेश बघेल के हाथों होना लिखा था। यह भगवान श्री राम की कृपा है। वह जिसे चाहते हैं, उससे काम कराते हैं।

इस मौके पर मुख्यमंत्री श्री भूपेश बघेल, मंत्रीगण, सांसदगण, संसदीय सचिव, विधायगण, निगमों एवं मण्डलों के पदाधिकारी एवं हजारों की संख्या में उपस्थित श्रद्धालुओं ने इस मौके पर पद्म श्री कबीर बंधु द्वारा प्रस्तुत भजन एवं प्रथम दिवसीय सांस्कृतिक कार्यक्रम के सूत्रधार आशीष विद्यार्थी के मार्गदर्शन में प्रस्तुत नंद कुमार साहू की मानस मण्डली द्वारा प्रस्तुत कार्यक्रम का रसास्वादन किया।

भगवान श्री राम की 51 फीट ऊंची प्रतिमा का अनावरण

 चंदखुरी के प्राचीन माता कौशल्या मंदिर पहुंचकर मुख्यमंत्री श्री भूपेश बघेल ने विधिविधान से पूजा-अर्चना कर प्रदेशवासियों की खुशहाली और समृद्धि की कामना की। मुख्यमंत्री ने इस मौके पर भगवान श्री राम की 51 फीट ऊंची प्रतिमा का लाईट के माध्यम से अनावरण किया।  गौरतलब है कि कौशल्या माता मंदिर का जीर्णाेद्धार एवं परिसर के सौंदर्यीकरण का कार्य 15 करोड़ 45 लाख रुपए की लागत से किया जा रहा है। वैश्विक पर्यटन के दृष्टिकोण से विकसित किए जा रहे मंदिर परिसर में 51 फीट ऊंची श्रीराम प्रतिमा स्थापित की गई है। साथ परिसर में भव्य गेट, मंदिर के चारांे ओर तालाब का सौंदर्यीकरण, आकर्षक पथ निर्माण, वृक्षारोपण किया गया है। मंदिर चारों ओर से मनमोहक उद्यानों से घिरा है, तालाब के मध्य में शेषनाग शैय्या पर शयन मुद्रा में भगवान विष्णु के चरण दबाते मां लक्ष्मी की आकर्षक प्रतिमा है, दूसरी ओर समुद्र मंथन के दृश्य को प्रतिबिंबित करती हुई देव-दानवों की मूर्तियां श्रद्धालुओं के आकर्षण का प्रमुख केंद्र हैं।

राम वन गमन पर्यटन परिपथ के पग-पग पर होंगे भगवान श्रीराम के दर्शन

छत्तीसगढ़ में भगवान श्रीराम के वनवास काल से जुड़े स्थलों को विश्व स्तरीय पर्यटन स्थल के रूप में विकसित करने के लिए प्रारंभ की गई राम वन गमन पर्यटन परिपथ परियोजना का आज मुख्यमंत्री ने आधिकारिक तौर पर शुभारंभ किया। छत्तीसगढ़ भगवान श्रीराम के ननिहाल के रूप में सम्पूर्ण विश्व में अपनी अलग पहचान रखता है। इस पर्यटन परिपथ के कोरिया जिले से सुकमा तक कदम-कदम पर भगवान श्रीराम के दर्शन होंगे और उनसे जुड़ी महत्व की कथाएं देखने और सुनने को मिलेंगी। राम वन गमन पर्यटन परिपथ परियोजना में सीतामढ़ी हरचौका (कोरिया), रामगढ़ (सरगुजा), शिवरीनारायण (जांजगीर-चांपा), तुरतुरिया (बलौदाबाजार), चंदखुरी (रायपुर), राजिम (गरियाबंद), सिहावा सप्तऋषि आश्रम (धमतरी), जगदलपुर (बस्तर) और रामाराम (सुकमा) का 133 करोड़ 55 लाख रुपए की लागत से पर्यटन की दृष्टि से विकास का कार्य किया जा रहा है। इस पर्यटन परिपथ के माध्यम से राज्य में न केवल ग्रामीण पर्यटन को बढ़ावा मिलेगा, बल्कि पर्यटन के नए वैश्विक अवसर बढ़ेंगे।
छत्तीसगढ़ पर्यटन मण्डल द्वारा आयोजित शुभारंभ कार्यक्रम में स्कूल शिक्षा मंत्री डॉ. प्रेमसाय सिंह टेकाम, वन मंत्री मोहम्मद अकबर, उद्योग मंत्री कवासी लखमा, महिला एवं बाल विकास मंत्री अनिला भेंड़िया, राजस्व मंत्री जयसिंह अग्रवाल, लोक स्वास्थ्य यांत्रिकी मंत्री गुरू रूद्र कुमार, उच्च शिक्षा मंत्री उमेश पटेल, संस्कृति मंत्री अमरजीत भगत, राज्यसभा सांसद छाया वर्मा, लोकसभा सांसद सुनील सोनी, छत्तीसगढ़ राज्य गौ सेवा आयोग के अध्यक्ष राजेश्री महंत डॉ. राम सुंदर दास, राज्य महिला आयोग की अध्यक्ष किरणमयी नायक, छत्तीसगढ़ राज्य खनिज विकास निगम के अध्यक्ष गिरिश देवांगन, राज्य नागरिक आपूर्ति निगम के अध्यक्ष श्री राम गोपाल अग्रवाल, छत्तीसगढ़ गृह निर्माण मण्डल के अध्यक्ष श्री कुलदीप जुनेजा, संसदीय सचिव चिन्तामणि महराज, विकास उपाध्याय, विधायक सत्यनारायण शर्मा, धनेन्द्र साहू, बृजमोहन अग्रवाल, अनीता शर्मा, छत्तीसगढ़ पर्यटन मण्डल के अध्यक्ष अटल श्रीवास्तव, उपाध्यक्षचित्रलेखा साहू, सदस्य नरेश ठाकुर, निखिल द्विवेदी, जिला पंचायत रायपुर की अध्यक्ष डोमेश्वरी वर्मा, जनपद अध्यक्ष आरंग खिलेश देवांगन, सदस्य दिनेश ठाकुर, नगर पंचायत चन्दखुरी अध्यक्ष रविशंकर धीवर, कौशल्या माता मंदिर समिति के अध्यक्ष गालव साहू, विशिष्ट अतिथि के रूप में कार्यक्रम में उपस्थित थे।

Check Also

छग विस चुनाव 2023 : निगरानी दलों ने अब तक 6 करोड़ 57 लाख रूपए की नकद और वस्तुएं की जब्त

-प्रवर्तन एजेंसियों द्वारा रखी जा रही है कड़ी नजर  रायपुर । छत्तीसगढ़ विधानसभा आम निर्वाचन-2023 …

53 comments

  1. Wow, wonderful blog structure! How lengthy have you
    ever been running a blog for? you make blogging
    look easy. The whole glance of your website is excellent, let
    alone the content material! You can see similar here
    e-commerce

  2. Good day! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my website to rank for some targeted keywords but
    I’m not seeing very good success. If you know of any please share.
    Many thanks! You can read similar art here: GSA List

  3. Hello! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my site
    to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results.

    If you know of any please share. Appreciate it!
    You can read similar art here: Escape rooms

  4. I will immediately grasp your rss feed as I can’t find your email subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you have any? Please allow me recognize so that I may subscribe. Thanks!

  5. This web-site is actually a walk-through it really is the info you wished with this and didn’t know who must. Glimpse here, and you’ll definitely discover it.

  6. Hello! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my website to rank for some targeted
    keywords but I’m not seeing very good success. If you know of any
    please share. Thanks! You can read similar text here

  7. You ought to take part in a contest for one of the most useful blogs on the net. I am going to highly recommend this website!

  8. I found your website through a random stroke of luck. It helped me do my research on this topic. Its amazing to think one site could contain so muck information. You are doing the great work!

  9. i can see that most mobile phones today are equipped with cameras and stuffs.,

  10. Amazingly, your piece goes to the heart of the topic. Your clarity leaves me wanting to know more. Just so you know, i’ll immediately grab your feed to keep up currently with your online blog. Sounding Out thanks is merely my little way of claiming what a masterpiece for a fantastic resource. Take On my best wishes for your subsequent publish.

  11. Hey! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok. I’m definitely enjoying your blog and look forward to new updates.

  12. Wowsuper article. I’ve examine a few other articles inside your weblog and discovered very educational and I understand many point as well from the meaningful posts.

  13. “I really loved reading your blog. It was very well authored and easy to understand”

  14. Wow! This can be one particular of the most helpful blogs We’ve ever arrive across on this subject. Actually Excellent. I’m also a specialist in this topic therefore I can understand your effort.

  15. Just before you decide to create your own checklist to incorporate an idea associated with what camping checklist ought to. Really … A listing can be well over what you need.

  16. Someone essentially assist to make critically posts I’d state. This is the very first time I frequented your website page and to this point? I surprised with the analysis you made to create this actual submit incredible. Wonderful process!

  17. abstract art have share some of its unique beauty when it comes to art. i like abstract art because it is mysterious;;

  18. Some genuinely terrific work on behalf of the owner of this site, absolutely great written content .

  19. Nauczyłem się wiele z tego posta o SEO. Dzięki za świetne porady!

  20. Dzięki za świetne porady na temat SEO. Bezpieczeństwo jest kluczowe!

  21. Bardzo pomocny post o SEO! Będę to udostępniać znajomym i rodzinie.

  22. Ten post był bardzo pomocny w zrozumieniu ryzyk związanych z SEO.

  23. Czuję się dużo lepiej poinformowany o SEO. Dzięki!

  24. Ten post był bardzo pomocny w zrozumieniu zawiłości SEO.

  25. Im no professional, but I feel you just made an excellent point. You obviously know what youre talking about, and I can truly get behind that. Thanks for staying so upfront and so truthful.

  26. I have to get across my love for your generosity for men and women that absolutely need assistance with in this concern. Your real dedication to passing the solution all around was pretty interesting and have regularly allowed many people like me to achieve their targets. This warm and helpful guideline entails a lot a person like me and extremely more to my office workers. Thanks a lot; from each one of us.

  27. What your declaring is entirely genuine. I know that everyone need to say the exact same factor, but I just believe that you put it in a way that all of us can comprehend. I also enjoy the photographs you set in right here. They in shape so well with what youre trying to say. Im sure youll achieve so numerous men and women with what youve got to say.

  28. Do you mind basically if I refer to a few of your current blogs given that I deliver you acknowledgement plus article sources returning to your webpage? My web portal is in the equivalent market as yours and my prospects would certainly take benefit from a lot of the additional info that you provide here. Please tell me if it is okay with you. All the best!

  29. My brother suggested I would possibly like this blog. He was totally right. This put up truly made my day. You cann’t imagine simply how a lot time I had spent for this info! Thank you!

  30. Excellent post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Very helpful information specifically the last part I care for such information much. I was looking for this particular information for a very long time. Thank you and best of luck.

  31. Wow, this hit the nail right on the head. Great post buddy.. I can’t wait for your next article. Thanks for the great share pal. Cheers

  32. Im creating articles upon cancers, which can be some tips i was initially undertaking study for when My partner and i observed your blog post submit. There are usually countless health problems available that people are generally being affected by, I had no idea! This can be strong details, many thanks.

  33. Recently, I didnt give lots of thought to leaving comments on site page articles and have placed comments even much less. Reading by means of your nice article, will help me to do so sometimes.

  34. I like this website it’s a master piece! Glad I found this on google.

  35. You could certainly see your skills within the work you write. The arena hopes for even more passionate writers like you who aren’t afraid to say how they believe. All the time go after your heart.

  36. Can I simply say what a relief to seek out someone who truly is aware of what theyre speaking about on the internet. You definitely know tips on how to deliver an issue to light and make it important. Extra folks have to learn this and understand this facet of the story. I cant consider youre not more widespread since you definitely have the gift.

  37. You have to rely on your self . That’s the secrets involving success.

  38. I wan’t going to comment as this posts a bit old now, but just wanted to say thanks.

  39. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this brilliant blog! I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this site with my Facebook group. Chat soon!

  40. “Many people got trouble with their loans, hope you don’t get the same problem”

  41. People: LeBron James is nowhere near the competitor that Michael Jordan was. Quit comparing the two.|whereishawkins|

  42. the good thing about solar water heaters is that they can help you conserve energy“

  43. You’ve captured the essence of this issue perfectly.학생 대출

  44. This is exactly what I needed to read today.대출

  45. Thank you for sharing such valuable information.백링크 프로그램

  46. It’s rare knowledgeable people for this topic, however you sound like do you know what you are discussing! Thanks

  47. How is it that just anybody can publish a blog and get as popular as this? Its not like youve said something extremely impressive more like youve painted a fairly picture above an issue that you know nothing about! I dont want to sound mean, right here. But do you really think that you can get away with adding some quite pictures and not actually say anything?

  48. sports watches that are made from titanium are great, expensive and very lightweight-

  49. Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am going through troubles with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t join it. Is there anyone else getting identical RSS issues? Anybody who knows the answer can you kindly respond? Thanx.

  50. Right here is the right website for anybody who really wants to understand this topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a subject which has been written about for years. Excellent stuff, just wonderful.

  51. Very good article! We will be linking to this great post on our site. Keep up the good writing.

  52. I love it whenever people come together and share ideas. Great blog, continue the good work!

  53. Everything is very open with a precise clarification of the challenges. It was definitely informative. Your site is very useful. Thank you for sharing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *